Monitoring of position of freedom of speech in Kazakhstan

January, 2014

(Digest)

In January, 2014 monitoring of international foundation “Adil Soz” has registered 77 reports. There were:

- In Uralsk, trial on a person, who suspected in organization of attempted homicide of journalist Lukpan Akhmedyarov was launched;

-Public Prosecutor has demanded to shut down newspaper “Pravdivaya Gazeta” for administrative offences;

-Journalist Zhanna Zueva was found innocent in libel (slander). The sentence came into effect;

-Journalist Alexander Kharlamov demanded to discharge criminal case with regard to him. Alexander Kharlamov was charged with incitement of national enmity;

- The suit in the amount of KZT3000000 was instituted against newspaper “Tribuna-Sayasat Ulany”.

In general, since the start of January, 7 claims and suits on protection of honour, dignity and business reputation were brought against media outlets and citizens in the amount of three millions tenge. 

I. Peculiarities of political and legal climate in the country, designated the actual status of mass media 

1. Social and political events

January, 22 

The working group of Majilis of Parliament of the Republic of Kazakhstan has continued consideration of draft of new Criminal Code. The article 400 had criminal responsibility for actions, which provocated for continuation of participation in strike, the court admitted it illegal. For calls, in order to continue participation in strike, made publicly or with usage of media, or information and communication networks as well as bribery of workers with the same goal, it was proposed to punish guilty persons, they would be fined, or engaged in  correctional work, or restricted of freedom for a period from one up to three years ( it depended on caused harm to rights and legitimate interests of citizens or organizations or legally protected interests of the society or state or caused mass riots).

January, 24

From January 24, 2014 Order of Minister of Culture and Information of the Republic of Kazakhstan, dated 25 November, 2013 was enacted. The order has approved “Rules of Service Ethic of Public Figures of Ministry of Culture and Information of the Republic of Kazakhstan”.    These rules consisted of the basic norms of behaviour of public figures of the ministry during  their execution of an office, in relationships with their colleagues and citizens independently of taken position or status.

According to p.6 of order, public statements, concerning issues on activity of the ministry were implemented or made by minister or authorized person. The public figures of Ministry of Culture and Information should not publicly express their opinion, concerning issues on state policy, if did not comply with trends of the state policy, according to p.7 of rules.

Human rights activists, journalists thought that document which was adopted in accordance with presidential order, dated 01 October, 2013 «On Amendments and Introduction into Order of the President of the Republic of Kazakhstan”, dated 03 May, 2005 «On Code of Honour of State Officials of the Republic of Kazakhstan” would make state officials to become more short-spoken. In opinion of the former diplomatic official Kazbek Beysebayev expressed for correspondent of radio “Azattyk” (“Freedom”), that it would be too hard, in order to receive the necessary information from Ministry of Culture and Information of the Republic of Kazakhstan.   

The Chairman of Council of Kazakhstan International Bureau for Human Rights and Rule of Law Eugene Zhovtis thought that “it was illegal way, concerning ban on freedom of speech for state officials or public figures, according to the Constitution of the Republic of Kazakhstan”. 

The political scientist Daniyar Ashimbayev thought, that such rules were normal service practice. It was common-accepted practice which took a place in all state agencies. There was a necessity, in order to register or write down them on a paper. These rules will protect from dissemination of non-accurate or misleading information. 

4.Actions in protection of civil and professional rights of media and journalists 

January, 08 

«Pravdivaya Gazeta» (Almaty)

The International Human Rights Organization Freedom House has made a statement. It was connected with situation around newspaper«Pravdivaya Gazeta» (Almaty). During eight months of its functioning, newspaper was twice fined (in particularly, it had wasteful fines, imposed by court) and was twice suspended during three months, according to court decision.    Human rights activists thought, that it was inadmissible obstruction of freedom of press.  Freedom House called government of Kazakhstan to drop the prosecution with regard to newspaper«Pravdivaya Gazeta» and all independent media in Kazakhstan. 

II.Changes of applicable legislation on freedom of expression 

January, 29

Majilis of Parliament of the Republic of Kazakhstan at plenary session (it was held on January 29, 2014) has adopted in the first reading a draft of new of Criminal Code. 

Cybercrimes were marked as special chapters, including for non-sanctioned access to computer information, its illicit interception, modification, liquidation and, also dissemination of programms which posed a risk to the public. There was also, harsher punishment for dissemination of insulting or libelous information with the help of computer systems. 

The First Deputy of Prosecutor – General of Kazakhstan Johann Merkel during discussion of new edition of Criminal Code, stated that draftsmen (in particularly, General Prosecutor's Office) thought: relinquishment of corpus delicti “libel” and “insult” not as misdemeanor, but as a crime had serious prophylactic effect”. J. Merkel has passed as argument experience of twenty-seven countries of the European Union, where criminal responsibility, including    imprisonment for libel and insult was kept:”They have such practice in Europe, do not award  punishment. Excuse me, we have the same practice. If we analyse last year, over 1000 cases, related to this aspect were considered, but there were civil cases; there were only three cases, when journalists were charged with defamation, they were not imprisoned”.

January, 31

Human rights defenders, journalists, public figures have expressed their opinion with regard to website www.total.kz, concerning upgrading of penalties of defamation. 

The Chairman of Board of Directors of Union of Journalists of Kazakhstan Seyitkazy Matayev thought, that accepted amendments in a draft of new Criminal Code it was government relations of Kazakhstan's politicians and state officials. “I consider this measure, as an attempt to close our mouth and we should not speak anything. (…) All public figures should be ready for constructive criticism, but they should not be hidden in armour. Regularly, journalists of Kazakhstan made self-censorship, not to hurt feelings of somebody, because it might be somebody's brother or uncle. The type, such as journalistic investigation would be disappeared, if public figures upgraded penalty of defamation”.

The Head of Ecological Association “Tabigat” (“Nature”) Mels Eleusizov thought, that it was not a matter which was concluded in libel and insult and distribution of misleading information. Very often serious conflicts of persons are caused by libel and insult. Our people have the different notion of insult. Everyone can be jailed (…) It is done, that Kazakhstan's people are unable to speak openly”. 

III. Threats to journalists and media outlets

January, 10

Lukpan Akhmedyarov, «Uralskaya Nedelya» (Uralsk)

There was a launching of open lawsuit on Former Director of Children's and Youth School of Horse Sport Nurlan Takhambetov on January 10, 2014 in Uralsk. He was charged with participation of organized criminal group, organization of attempted homicide of journalist of the newspaper«Uralskaya Nedelya» (Uralsk)Lukpan Akhmedyarov and    hooliganism. 

The investigative officers thought, that namely N. Takhambetov has tasked his younger brother Askhat Takhambetov. He had to find young fellows, who could attack journalist. N. Takhambetov promised, that persons, who ordered this crime, they would pay $20000 for them. 

We would remind you that on April 19, 2012, Akhmedyarov was the victim of a murder attempt outside his apartment building in the city of Uralsk. Unknown men attacked Akhmedyarov, stabbing him eight times and shooting him with a traumatic (non-lethal) weapon. At the beginning of November, 2012 policemen detained and arrested four suspected in commitment of crime. Attempted murder sentence was passed upon four charged with attempted murder of journalist of the newspaper "Uralskaya Nedelya" Lukpan Akhmedyarov in Specialized Inter District Criminal Court of West Kazakhstan Oblast on July 10, 2013.

The court has found unproved charge with participation in organized criminal group. Askhat Takhambetov has been a head for crime, according to the invstigative version was punished by deprivation of freedom for a period up to fourteen years of imprisonment with the forfeiture of property. Mursalim Sultangereyev has been a driver of car on which they moved in night of crime committment was punished by deprivation of freedom for a period up to twelve years of imprisonment with the forfeiture of property. Almaz Batyrkhairov has confessed to shooting at journalist from traumatic pistol was punished by deprivation of freedom for a period up to eleven years of imprisonment with the forfeiture of property.

Manarbek Akbulatov has confessed to stabbing of journalist,was punished by deprivation of freedom for a period up to eleven years of imprisonment with the forfeiture of property.

They refused to call patrons of attempted homicide. 

January, 16

Dinara Bekbolayeva, Television Company «Otyrar» (Shymkent)

Unknown persons have threatened bodily harm to correspondent of television company «Otyrar» (Shymkent) Dinara Bekbolayeva.

On January 16, 2014 journalist has attended microdistrict “Kazygurt” (Shymkent), where passenger bus was burnt. The journalist was surrounded by six men on the scene. Unknown persons began to threaten bodily harm to her. When Dinara attempted to make some photos, one of the men run to her and attempted hit her. Some eyewitnesses stopped him timely. In Dinara's words, these men charged her, that she during photo process of burnt passenger' bus   derogated from their's rights.These men behaved themselves aggressively; Dinara took a decision to leave the scene. She could make some photos of burnt passenger's bus from service car. 

IV. Legal conflicts in connection with exercise of right to freedom of expression 

Criminal prosecutions 

January, 29

Zhanna Zueva, «Novaya» (Stepnogorsk, Akmolinsk oblast)

On December 03, 2013 Judge of Stepnogorsk City Court R. Suleymenova has acquitted correspondent of the newspaper «Novaya» Zhanna Zueva of a crime “Libel” under article 129 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. The private prosecutor Ludmila Alexandrova thought, that in the article “Ayzhanar could stand from invalid carriage in the Caucasus region, but in Stepnogorsk the attack case with regard to her was completed”, published in the newspaper «Novaya» on August 22, 2013. Journalist has disseminated deliberately misleading information with regard to her which were combined with accussation in commitment of corruption crime. 

L. Alexandrova did not agree with sentence of acquittal, she filed a complaint to Akmola Oblast Court. She asked to vacate a sentence of city court and institute criminal proceedings against Zh. Zueva for libel. 

On January 29, 2014 Board of Appeals of Criminal Affairs (Akmola Oblast Court) has listened parties, studied materials of case; it has upheld sentence of acquittal, with regard to correspondent of the newspaper “Novaya” Zhanna Zueva. 

January, 10

Media Outlets (Zyryanovsk)

After some critical publications, related to continued construction of kindergarden in Zyryanovsk building contractor LLP “Constructive-Road Company ESK” has organized brifing. During a briefing, representatives of LLP “Constructive-Road Company ESK” have held grudge with regard to journalists and called these materials libelous.

January, 31

Alexander Kharlamov, «Ridderskie Vesti» (Ridder, East Kazakhstan Oblast)

The journalist and human rights activist from Ridder Alexander Kharlamov has sent a letter to the Office of Prosecutor of the Republic of Kazakhstan, its copies to the Administration of President, Minister of Internal Affairs, Public Prosecutor of East Kazakhstan Oblast and Head of Oblast  Department of Internal Affairs. Alexander Kharlamov has demanded to drop criminal case with regard to him. In March, 2013 State Department of Internal Affairs of Ridder has charged him with incitement of religious enmity (in particularly, article 164 “Incitement of Social, National, Tribal, Racial, or Religious Enmity” of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan).

We would remind you, that charges originated from descants about religions by Kharlamov, which, according to version of investigative officers journalist posted on his page in social network “Moy Mir” and newspaper «Ridderskie Vesti”. In March, 2013 he was arrested. During his arrest, Kharlamov was twice subjected to forced psychiatric observation. In March,    psychiatric observation in Ust-Kamenogorsk has conceded him as insane person, in May,  specialists of the Republican of Recearch and Practice Center of Psychiatria, Psychotherapy and  Narcology (Almaty) has conceded Kharlamov as sane person. 

In July, 2013 Ridder City Court has launched lawsuits on charge with incitement of religious enmity. During a lawsuit, two expertises of disputable texts were sounded. Psychological and linguistic expertise (in particular, it was conducted by Institute of Forensic Inquiry of East Kazakhstan Oblast) did not discover information in studied texts, focused on”incitement of social, national, tribal, racial enmity or hatred, on abuse of national honour and dignity or religious feelings of citizens and also, statements on exceptionalism of dominance or inferiority of citizens on a sign of religious beliefs”. However, experts agreed, that “texts №1-5,13,15-36 had negative information, focused on incitement of religious enmity and hatred”.

Specialists of Public Center of Expertise over Information Disputes under foundation “Adil Soz” did not find linguistic signs of incitement of religious enmity in studied texts. 

On a trial, on August 13, 2013 Alexander Kharlamov had to give pre-imposition information. In spite of it, prosecutor read a petition of continuation of judicial investigation. The petition was satisfied. On repeated judicial investigation, judge has provided conclusions of two psychologic and philologic expertise which were conducted by experts of Institute of Judicial Expertise (East Kazakhstan Oblast). After that, prosecutor has made new application, related to return of criminal case for additional investigation in a case of necessity in order to change the charge, or upon discovery of new facts and filing of new accusation which differed from previous in case. 

On September 03, 2013 Ridder City Court, according to appeal of Public Prosecutor (Ridder) has changed the preventive measure with regard to journalist and human rights defender Alexander Kharlamov from arrest to recognizance not to leave. On September 04, 2013 Alexander Kharlamov was released from investigative isolation ward. 

In his appeal, addressed to Prosecutor-General, Kharlamov states: criminal prosecution with regard to him inflicted casualties for international image of Kazakhstan and its president.  A.Kharlamov has become famous at international level, thankful to protection of human rights organizations such as, Human Rights Watch and United States Commission on International  Religious Freedom.

A. Kharlamov states, that if he is imprisoned for his opinion and viewes, this judgment will be appealed in the United Nations. 

Civil prosecutions

January, 10

«Pravdivaya Gazeta» (Almaty)

On January 10, 2014 Public Prosecutor of Bostandyk District of Almaty Bauyrzhan Zhumakanov has filed a suit against editor-in-chief of the newspaper«Pravdivaya Gazeta» (Almaty) Aliya Ismagulova to Bostandyk District Court of Almaty. He has demanded to suspend publication of edition and annul certificate of registration.  Zhumakanov in his suit pointed to some judicial acts which were passed by Specialized Interdistrict Administrative Court of Almaty with regard to newspaper in 2013:

· On April 24, 2013 according to court ruling editor-in-chief of the newspaper«Pravdivaya Gazeta» (Almaty) Aliya Ismagulova was fined for violation of order of pronouncement of data out (article 350 of Code of Administrative Offences of the Republic of Kazakhstan):the newspaper did not indicate, that it was weekly one. The circulation was seized;

· On August 07, 2013 publication of the newspaper was suspended during three months because of mistake in reference of circulation. On August 22, 2013 court ruling came into effect, suspension term up to November 22, 2013;

- On December 05, 2013 issue of the newspaper «Pravdivaya Gazeta» dated 22 November, 2013 was seized and its editor-in-chief A. Ismagulova was fined because of dissemination of circulation 20 November, 2013 before expiration date of suspension of newspaper. At this day, according to court ruling publication of the newspaper was suspended during three months for unclear printed data out in brush proof of the same issue of newspaper. There was a trial without participation of defendants.

Bauyrzhan Zhumakanov thought, that newspaper did not eliminate causes of suspension of publication, violated order of pronouncement of data out. It was a motive for suspension of media publication. 

The next trial will be held on February 10, 2014.  

January, 30

Olga Voronko, «Vremya» (“Time”) (Pavlodar)

There was a lawsuit on January 30, 2014 in Zhetysu District Court of Almaty. Three companies-representatives LLP “ENRC Kazakhstan”, JSC “Aluminiy Kazakhstana” (“Aluminium of Kazakhstan”), “Kazakhstanskiy Electroliznyi Zavod” (“Electrolysis Plant of Kazakhstan”) and “TNK Kazchrome” have filed a suit about protection of business reputation against editorial staff of the republican broadsheet «Vremya» (“Time”) (Pavlodar), its reporter from Pavlodar oblast Olga Voronko and Head of State Ecologic Inspector of Pavlodar Oblast,Deputy for Head of Department of Ecology of Pavlodar Oblast Kanat Kalmakhan.

The staff and administration of these companies believed, that defendants disseminated misleading and non-accurate information on offenced ecological violations and impaired health for population and insisted on publication of a disclaimer. 

The charges originated from article “Let's smother, mister Mashkevich!” by Olga Voronko, published on October 24, 2013 in the newspaper «Vremya» (“Time”) (Pavlodar). There was reference to words of Deputy for Head of Department of Ecology of Pavlodar Oblast Kanat Kalmakhan. The above mentioned enterprises worked without modern dust and gas clearance equipment. It had negative impact on health of population (Pavlodar oblast). 

On November 07, 2013 plaintiffs have forwarded a proposal to editorial staff of the newspaper, in order to publish a disclaimer of misleading information, but media did not response on it. 

January, 22

Nina Mitchinova, «Akmolinskaya Pravda» (Kokshetau)

On January 22, 2014 Esil District Court of Akmola Oblast has dismissed a suit of Ludmila Pechenkina and her daughter Tatiyana;publication of a disclaimer and recovery of KZT3000000 (1USD=182.06). The suit was filed against editorial staff of newspaper “Akmolinskaya Pravda”, journalist Nina Mitchinova, residents of village Kovylnoye (Esil district) Valeriy Gayun and Aysulu Sabirova.

The charges originated from article “Dura lex, sed lex»which was published on September 05, 2013. There was information on housing dispute between the Pechenkins, Gayuns and Sabirovs. 

They expressed their disagreement with regard to judgment; made an appeal to Akmola Oblast Court. 

January, 24

«Kolos» (Akkayin District North Kazakhstan Oblast)

On January 24, 2014 Akkayin District Court (North Kazakhstan Oblast) has dismissed suit on protection of honour and dignity of a resident of district center Smirnovo Valeriy Korkin. The suit was filed against editorial staff of newspaper «Kolos» (Akkayin District North Kazakhstan Oblast). The relevant  rule was made by judge S. Gabdulin. The plaintiff has withdrawn his suit. 

The charges originated from article “Who needs in water”. The trial was launched in November, 2013. The representative of water supply enterprise said about payment debtors, whom they rendered their services, including Korkin. The plaintiff was offended by word “a certain Korkin”. He said also, that there was misleading information, that he turned out controllers. There was a suit in the amount KZT200000 (1USD= 182.13). 

January, 23

«Tribuna — Sayasat Alany» (Almaty)

The retiree colonel Kuspabay Zhampeisov has brought claim against independent newspaper "Tribuna – Sayasat Alany". He demanded recovery of KZT3000000 (1USD=155.94) as moral damage compensation.

It was connected with interview which Zhampeisov gave to free-lance correspondent of the newspaper. The correspondent used words "What on earth is this? We have such mentality in order to dominate, plunder Kazakhstan's people and relish the opportunity" from direct speech of the interviewed Zhampeisov in the title "Mentality of our state authority – is domination, plundering of Kazakhstan's people, carpe diem". 

After publication of article Zhampeisov demanded to publish a disclaimer and revision of quotation. In October 2013, editorial staff has fulfilled the demand of Zhampeisov in full force and effect; it did not hurt him to apply to court. 

On January 29, 2014 Judge of Almalinsk District Court № 2 of Almaty Daulet Arkinov has held pre-trial discussion with representatives of plaintiff and defendant. The open lawsuit, according to suit will be held on February 04, 2014. 

January, 06

Olga Voronko, «Nasha Zhizn» (Pavlodar) 

Pavlodar City Court has dismissed a suit of General Prosecutor's Office (Pavlodar Oblast) which was filed against editorial staff of the newspaper«Nasha Zhizn»(Pavlodar), journalist Olga Voronko and a resident of Pavlodar Nick Nosov. 

We would remind you that, Oblast Prosecutor's Office has filed a claim to court. There was a suit about protection of honour, dignity and business reputation. The charges originated from article “For own language in reply” by Olga Voronko, published in the newspaper «Nasha Zhizn» on April 25, 2013. A resident of Pavlodar Nick Nosov has crtisized activity of supervisory bodies. He has fought against illegal auto stop place in his yard; applied for General Prosecutor's Office several times in order to assist in fight of citizens with shadow business. However, prosecutors ignored letters, Nosov thought, that they helped to organizers of these auto stop places. 

The General Prosecutor's Office has taken an appeal to Pavlodar Oblast Court. It has disagreed with judgment which was passed on suit. 

January, 13

«Ayna» (vil. Karabalyk, Kostanay oblast)

On January 13, 2014 court of Karabalyk District (Kostanay Oblast) has entertained action of lawyer Talgat Akhmetov which was filed against LLP “Redaktsiya Rayonnoy Gazety “Ayna” (“Editorial office of district newspaper Ayna”) concerning protection of the personal non-property rights. Defendant should make an apology to plaintiff for illegal usage of his picture and recover KZT5000 (1USD=155.17) as moral damage compensation, according to court decision. 

The charges originated from article “Newspaper Oscar”: each, according to his deserts”, published in the newspaper “Ayna” on December 26, 2013. There was a publication and placement of collages with photos of some public figures in the form of Happy New Year joke and short information on their activity, manners, actions, collaboration from point of editorial staff’s view.

He thought that this collage was demonstrated as caricature and it violated his right to own picture; caption had negative information and it violated his non-property rights. T. Akhmetov demanded, that editorial staff should make an apology to him, publish a disclaimer for illegal usage of his personal picture, recover KZT500000 as moral damage compensation and reimburse court costs. During a trial, it has emerged that Talgat Akhmetov has given some interviews and comments for newspaper; allowed to place his photos for which he posed to photo reporter. 

January, 08

«Diapason» (Aktobe)

The company “Alcopischprom” (Zhambyl oblast) has used a photo of dance girl of suit “Aliya Guli” for collar on bottle of vodka which was published in the newspaper «Diapason» (Aktobe).

Correspondents of newspaper «Diapason» (Aktobe) wrote about this suit in November, 2013. In this article, choreographer narrated a story about story of revival of folk dance and its populiarity at the present time.  The soloist of suit Gulnaz Aynabekova demonstrated basic moves in dance for illustration of material. 

The editorial staff has intended to file a suit against company“Alcopischprom” (Zhambyl oblast) for infringement of copyrights. 

V.Violations of right to access to information


1.Interference to legal professional activity of journalists and media outlets 

January, 15

Marina Nizovkina, Eugene Sergienko, Television Channel «KTK» (Shymkent)

On January 15, 2014 a film crew of television channel “KTK” has attended the House of Youth of Shymkent. Its director was arrested for extortion. The journalist Marina Nizovkina and cameraman Eugene Sergienko attempted to receive a commentary from staff. However, marina Nizovkina told correspondent of the foundation “Adil Soz” , that acting director of House of Youth has launched actively in order to obstruct of video; first she forbade foster children and workers to give an interview for film crew, then attempted video camera by her hands. 

January, 23 

Dinara Bekbolayeva, Television Company «Otyrar» (Shymkent)

On January 23, 2013 judge of Specialized Interdistrict Court of Criminal Cases (South Kazakhstan Oblast) has pronounced a sentence, concerning murder case of businessman and his son. The convoy which accompanied the accused persons, prohibited correspondent of television company “Otyrar” Dinara Bekbolayeva to make a photo of the accused persons. But, attended on a trial camera men of the other media outlets were able to make a video freely.   Dinara could make some photos, after that when relatives of victims took up cudgels on behalf of journalist. 

January, 10

Alexander Mikhailovskiy, «Gorodskaya Nedelya» (Pavlodar)

On January 10, 2014 photo correspondent of the newspaper «Gorodskaya Nedelya» Alexander Mikhailovskiy has attended session of Maslikhat (Pavlodar oblast). Policemen did not permit him to go into building of oblast akimat (district administration) in particular, Maslikhat was placed in the residence of oblast akim (governor). They referred to list, where there was no Alexander Mikhailovskiy amoung invited media representatives. 

2. Dismissal and restrictions in receiving of information

In January, 2014 18 reports on dismissals and restrictions in receiving of information of public interest were recorded. Incl.:

January, 14

Asylkhan Mamashuly, Radio «Azattyk” (“Freedom”) (Almaty)

The official website of Ministry of Culture and Information of the Republic of Kazakhstan had information on adoption of new instructions of duty ethics. The reporter of radio “Azattyk” (“Freedom”) Asulkhan Mamashuly attempted to receive explanations, concerning innovations but, he failed to do it. There was no press secretary on working place, journalist contacted with employees of ministry. Mamashuly noted, that he contacted with everyone, but they refused to speak with him about it. 

January, 27

Valentina Vladimirskaya, «Megapolis» (Almaty) 

On January 08, 2014 correspondent of the newspaper “Megapolis” Valentina Vladimirskaya  has sent a letter-request to the National Bank. It was connected with issuance of KZT20000 bank note. She was interested in issuance of new bank notes and in necessity of its issuance and issuance of large denominations whether led to inflation and etc. On January 27, 2014 material was published, but there was no official response from national bank. 

January, 31

Elena Suprunova, «Moy Gorod» (Ust-Kamenogorsk)

A resident of Shemonakhi (East Kazakhstan Oblast) has addressed to the editorial staff of newspaper «Moy Gorod» (Ust-Kamenogorsk). She supposed, that leg of her son-in-law was  taken off because of carelessness of doctors. Journalist of the newspaper «Moy Gorod» (Ust-Kamenogorsk) Elena Suprunova in order to solve a problem and listen the opposite point of view, addressed to the Oblast Health Care Department. The Deputy for Head of Oblast Health Care Department Sergey Popov did not response on any question of correspondent; he referred to doctor-patient confidentiality. 

January, 31

Media Outlets (North Kazakhstan Oblast)

The correspondent of foundation “Adil Soz” (North Kazakhstan Oblast) informed, that Oblast Department of Internal Affairs has suspended to provide criminal newsreel. There were no any figure, except for “percents” in report on activity results of the Department of Internal Affairs(North Kazakhstan Oblast) in 2013 which was made by Head of Press Service Madina Balgashukova. Journalists were interested in disappearance of information on crimes, employee of press service Dinara Sagandykova answered, that minor crimes were committed and that there was no any capability, in order to analyse this information.

January, 31

Media Outlets (Pavlodar)

The current report on incidents was posted on website of Department of Internal Affairs daily, up to mid of December and then, policemen removed it, without explanation of some reasons. After Happy New Year's holidays, journalists of Pavlodar media, who collected materials for current reports on incidents, they regularly contacted with representatives of Press Service of DIA. Journalists were interested in daily reports on events in Pavlodar and in Pavlodar oblast, but policemen refused to do it, because it was necessary to provide a sanction from Ministry of Internal Affairs for them. Up to the end of January the information on criminal situation in Pavlodar or in Pavlodar oblast was not provided for journalists and media outlets.        However, at the end of January, it was stated about great growth of crimes in Pavlodar and in Pavlodar oblast during session of Oblast Commission of Struggle for Crimes. 

Journalists believed, that representatives of DIA dismissed to provide reports on incidents, because it was connected with worsening of criminal situation in Pavlodar and in Pavlodar oblast. 

January, 22

Makpal Mukankyzy, Radio “Azattyk” (“Freedom”) (Taraz) 

The resident of south kazakhstan Oblast G. Nuriddinova has sent to editorial office of Radio“Azattyk” (“Freedom”) (Taraz) a photo of her husband, who served sentence in colony    158/1 of Taraz. The husband of G. Nuriddinova has cut endorsement on his breast. G. Nuriddinova said, that she felt concern about his life. The administration of colony has dismissed her to communicate with her husband. The reporter of Radio “Azattyk” (“Freedom”) (Taraz)Makpal Mukankyzy has contacted with administration of colony on this matter. The deputy warden Shamgon Kaipov has acknowledged information on jailed person Kanat Orynbekov. Kaipov asked journalist to send him official letter-request on facts of beatings of     Orynbekov and his cutting. Representatives of Radio“Azattyk” (“Freedom”) (Taraz) has sent official letter-request to the colony, but there was no response on it at the beginning of February. 

January, 15

After January 14, 2014 blog of Minister of Transport and Communications had some statements from various regions, concerning failure to view television channels of digital television. The digital television has been out of access up to January 14, 2014 (in particularly, it was coded). It was necessary to have SAM-module, even for users of television sets with    inbuilt receivers. The cost of SAM-module is KZT15000 (1USD=182.10). It is too high for vulnerable segments of the people and also, it is impossible to receive Kazakhstan's television channels. 

In his response A. Zhumagaliev informed users, that according to information of JSC  «Kazteleradio”  some television sets were able to embrace the program without SAM-module, only in a case of refuse to use the  scrambling (codification) of channels in broadcasting network. In other case, for decodification and viewing of channels it is necessary the usage of SAM-module or digital broadcasting receiver of format DVB-T2 or S2.

January, 15

An user Roman has addressed to the blog of Minister of Transport and Communications. He has told, that television channels of digital television have been accessible for him only up to January 14, 2014. On January 15, 2014 television channels suspended their broadcasting: the television of new generation with inbuilt receiver of needful modification (DVВ-T2), it discovered them, but it did not demonstrate them. Local representatives of OTAU-TV (in particularly, Roman has applied for them, in order to explain the situation), they said to him , that signal receiption was blocked, if he wanted to view digital television, Roman should purchase their receiver for KZT15000. Roman asked minister whether OTAU-TV for Kazakhstan's people, or business for merchants, who blocked signal receiption for television with inbuilt receivers and they forced to purchase OTAU which was produced in China for KZT15000.

In his response which was addressed to Roman, in particular it was published February 13, 2014, A. Zhumagaliev said, that JSC “Kazteleradio” which provided the phased introduction of digital television within the territory of Kazakhstan; it had no any fees from purchase of receivers and SAM-modules, equipment of producers was delivered concretely to appliance shops and authorized dealers. 

Monitoring was done by media reports and correspondents of foundation “Adil Soz”

Coordinator of monitoring service of foundation “Adil Soz”

Elena Tsoy

e-mail: lena@adilsoz.kz

Head of legal service of foundation “Adil Soz”

Ganna Krasilnikova

e-mail:  ganna@adilsoz.kz

If you have monitoring questions, please contact with us via mail 

info@adilsoz.kz 

11

